неділя, 27 березня 2016 р.

Як розвивати увагу дитини?

Шановні батьки!

            Результати навчання багато в чому безпосередньо пов’язані з пізнавальними процесами, які формують здатність до інтелектуальної діяльності молодших школярів. Увага як пізнавальний процес є обов’язковим компонентом будь-якого психічного процесу.
            У молодшому шкільному віці відбуваються значні зміни в розвитку уваги. Якщо в перші місяці шкільного життя дітей цікавлять не стільки самі навчальні заняття, скільки все, що з ними пов’язано і що їх оточує, то поступово інтереси починають «прив’язуватися» до того, що вивчають у школі, причому до чогось більшою мірою, а до чогось — меншою. У зв’язку із цим дитина стає уважнішою при одних видах роботи й меншуважною при інших. Зрозуміло, що така мимовільна увага, залежна головним чином від безпосередніх інтересів дитини, значною мірою пов’язана з наочністю та конкретністю матеріалу, його яскравістю, з тим, наскільки він зачіпає емоційну сферу.
            Однак уже з перших днів шкільного життя дитина змушена виконувати те, що не викликає безпосереднього інтересу й що вимагає довільної уваги. Для того щоб така увага сформувалася,
необхідна організація дій дитини й, зокрема, її домашніх занять. Упорядкованість часу занять, суворе дотримання певного порядку дій, власне робоче місце — усе це організовує увагу дітей, допомагає їм зосередитися.
            Сконцентрованість або інтенсивність уваги в молодших школярів може бути досить великою. Занурена в яку-небудь роботу, дитина може «не чути» вказівок або виклику вчителя. Проте така зосередженість зазвичай триває недовго, стійкість уваги молодшого школяра ще невелика. Ось чому так важливо урізноманітнювати навчальну роботу — одноманітна робота стомлює увагу дитини, інтерес до неї падає. У дітей, які приходять до школи, слабко розвинений розподіл уваги. Першокласники, варто лише обізватися вчителю, припиняють свою роботу, щоб його вислухати, або продовжують роботу, але при цьому не розуміють жодного слова із того, що сказав учитель, тому що їхня увага цілком спрямована на те, що роблять вони самі. Тим часом третьокласники вже можуть стежити і за змістом того, що вони пишуть, і за орфографією, і за чистотою письма, і за своєю позою під час роботи, і за словами вчителя, зверненими докласу. Однак уміння розподіляти увагу з’являється в дітей не саме по собі: перед ними під час навчання постійно виникало таке завдання, їм доводилось учитися одночасно контролювати кілька дій.
            Слід зазначити, що коли добре розвивається увага, то відповідно розвиваються і такі її важливі властивості, як концентрація, стійкість, розподіл, переключання, збільшення обсягу засвоєної інформації, а також виникає звичка бути уважним, навіть якщо при цьому складаються несприятливі умови.
            Уміння сконцентровувати свою увагу допомагає дитині зосереджено, не відволікаючись на сторонні справи, працювати на уроці, впродовж тривалого часу виконувати одноманітну й рутинну роботу.
            Уміння переключати увагу допомагає переходити до різних видів діяльності, пропонованих учителем на уроці.
            Однією з головних проблем початкової школи є недостатній розвиток у школярів процесів довільної уваги. У сім’ях цьому також приділяють недостатньо уваги, адже довільна увага — це звичка, виховання якої розпочинається в сім’ї.
             Дитина не вміє тривалий час займатися однією і тією самою справою, не вміє гратися з іграшками, не має інтересів і захоплень — усе це може призвести до несформованості довільної уваги й згодом до проблем у навчанні.

Типові помилки учнів, пов’язаних із неуважністю:

   — якщо в дітей недостатньо розвинена довільна увага, то вони плутають у письмових роботах букви на позначення приголосних або голосних звуків, близьких за акустичними ознаками (жуки — зуки).
   — якщо в дітей недостатньо розвинена стійкість уваги, то вони пропускають букви й цифри в словах, реченнях і прикладах (трва — трава).
   — якщо дитина додає в слова букви на позначення головних звуків, це пов’язано з нестійкістю довільної уваги (тарава — трава).
   — якщо дитина переставляє склади у словах, це пов’язано з нестійкістю уваги.

Вправи та завдання, що сприяють розвитку  уваги першокласникiв

   1. Запропонуйте дитинi перемалювати хатку, окремi деталі якої складенi з елементiв великих букв.
Коли роботу буде закiнчено, дайте дитинi можливiсть перевiрити, чи все правильно перемальовано.

   2. Вивчення стiйкостi уваги. Дитині пропонують бланк, на якому зображенi переплутанi лiнiї. Завдання: простежити кожну лiнiю, щоб визначити, де вона закiнчується.

   3. Гра «“Так” i “ні” не говорити, чорне з бiлим не носити».
Мета: розвивати довiльну увагу та вчити зосереджуватися на власних вiдповiдях.
Хiд гри
   Дорослий ставить запитання, а дитина вiдповідає на них.
   Вiдповiдi можуть бути рiзними, одна умова — не казати чотири забороненi слова: «так», «нi», «чорне», «бiле». Пiд час гри потрібно бути уважним (питання ставити швидко).
   Запитання: «Ти любиш спати на даху?», «А коти гавкають?», «Якого кольору твоя святкова сукня?».        Дитина має знайти таку форму вiдповiдi, щоб виконати умову гри. Помилка — коли дитина назвала заборонене слово чи не дала відповідi. Як тiльки дитина зробила помилку, ви мiняєтесь мiсцями.

   4. Гра «Знайди помилку» (№ 1).
Завдання: порівняти два малюнки та знайти відмінностi.

   5. Гра «Знайди помилку» (№ 2).
   Дитинi пропонують 10 предметiв, розташованих у ряд (іграшки, олiвці, цукерки тощо). Потрібно запам’ятати їхнє розташування. Один учасник мiняє мiсцями 2 предмети, після чого другий визначає, якi предмети змiнили своє мiсце. Потім завдання ускладнюють — мiняють місцями 3, 4, 5 предметiв.
   6. Гра «Ранкова гiмнастика».

Мета: навчити дитину переключати свою увагу, допомогти сформувати основу довiльних процесiв.
Хід гри
   Дорослий починає виконувати вправи, а дитина дивиться на нього й повторює. Виберiть три вправи, наприклад, присiсти, стiйка на однiй нозi, повороти на 180 градусiв.
   Виконуйте їх швидко в рiзнiй послiдовностi, двiчi кожну, швидко переходячи вiд однієї до другої. Потiм виберiть інші вправи й помiняйтеся з дитиною мiсцями. Виграє той, хто зробить менше помилок.


Бажаю Вам успіхів!

Немає коментарів:

Дописати коментар